Examens generieke keuzedelen
Ons aanbod examens voor de examens generieke keuzedelen. Speciaal ontwikkeld voor kwalificaties en keuzedelen voor het mbo-onderwijs.

Generieke keuzedelen
Keuzedeel K0003
BPV-opdracht
Keuzedeel K0003
Presentatie
Essentie
De essentie van het keuzedeel Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening is dat de student een bijdrage leert te leveren aan preventie (risico-inventarisatie en -evaluatie), de inrichting van het kwaliteitszorgsysteem en het verlenen van EHBO en bhv.
Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen. Het kennisexamen kan, afhankelijk van de overeenkomst, op papier of in het digitale toetsysteem RemindoToets worden afgenomen. Beide toetsen bevatten dezelfde vragen en zijn samengesteld via dezelfde toetsmatrijs.
Keuzedeel K0262
Essentie
De essentie van het keuzedeel Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening is dat de student een bijdrage leert te leveren aan preventie (risico-inventarisatie & -evaluatie), de inrichting van het kwaliteitszorgsysteem en het verlenen van EHBO en bhv.
Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen. Het kennisexamen kan, afhankelijk van de overeenkomst, op papier of in het digitale toetsysteem RemindoToets worden afgenomen. Beide toetsen bevatten dezelfde vragen en zijn samengesteld via dezelfde toetsmatrijs.
Keuzedeel K0263
Essentie
De essentie van het keuzedeel Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening is dat de student een bijdrage leert te leveren aan preventie (risico-inventarisatie & -evaluatie), de inrichting van het kwaliteitszorgsysteem en het verlenen van EHBO en bhv.
Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen. Het kennisexamen kan, afhankelijk van de overeenkomst, op papier of in het digitale toetsysteem RemindoToets worden afgenomen. Beide toetsen bevatten dezelfde vragen en zijn samengesteld via dezelfde toetsmatrijs.
Keuzedeel K1226
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student als beginnend beroepsbeoefenaar leert hoe je een stagiair of (nieuwe) medewerker kunt begeleiden op de werkvloer. Daartoe werkt hij aan zijn eigen kwaliteiten en hij leert deze bewuster en beter in te zetten.
Keuzedeel K0022
Essentie
Het keuzedeel biedt de beginnende beroepsbeoefenaar handvatten om op een gestructureerde manier digitale informatie te verzamelen, produceren en beheren. De beginnende beroepsbeoefenaar kan deze informatie via digitale platformen delen met anderen. Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen.
Keuzedeel K0023
Essentie
Het keuzedeel biedt de beginnende beroepsbeoefenaar handvatten om op een gestructureerde manier digitale informatie te verzamelen, produceren en beheren. De beginnende beroepsbeoefenaar kan deze informatie via digitale platformen delen met anderen. Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen.
Keuzedeel K0028
Dit examen vervalt per 1 januari 2026
Per deze datum wordt Keuzedeel K0028 vervangen door Keuzedeel Duurzaam handelen in de beroepspraktijk geschikt voor niveau 1 – K1489.
Essentie
Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid.
Keuzedeel K0029
Dit examen vervalt per 1 januari 2026
Per deze datum wordt Keuzedeel K0029 vervangen door Keuzedeel Duurzaam handelen in de beroepspraktijk geschikt voor niveau 2 – K1490.
Essentie
Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Ook dient hij onderzoek te doen naar duurzaamheid in zijn leerbedrijf en hierover rapporteren.
Keuzedeel K0030
Dit examen vervalt per 1 januari 2026
Per deze datum wordt Keuzedeel K0030 vervangen door Keuzedeel Duurzaam handelen in de beroepspraktijk geschikt voor niveau 3 – K1491.
Essentie
Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Ook dient hij onderzoek te doen naar duurzaamheid in zijn leerbedrijf en hierover te rapporteren.
Keuzedeel K0031
Dit examen vervalt per 1 januari 2026
Per deze datum wordt Keuzedeel K0031 vervangen door Keuzedeel Duurzaam handelen in de beroepspraktijk geschikt voor niveau 4 – K1492.
Essentie
Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Ook dient hij onderzoek te doen naar duurzaamheid in zijn leerbedrijf en hierover rapporteren.
Onderdelen
Meting beroepspraktijkvorming (BPV) | – |
Kennismeting | – |
Proeve van bekwaamheid (PvB) | – |
Opdracht | – |
Beschikbaar in RemindoToets | – |
Keuzedeel K1482
Concept examen Financieel inzicht in de onderneming
Het examen is nog niet vastgesteld door de Toetsvaststellingscommissie van Savantis. Het is al wel inhoudelijk beoordeeld door de werkgroep.
Essentie
Dit keuzedeel biedt de beginnend beroepsbeoefenaar de mogelijkheid om zich te ontwikkelen in ondernemerschap en financiële planning. Het omvat het beschrijven van kernactiviteiten van een (startende) onderneming, het inschatten van opbrengsten en kosten en het opstellen van een financieel plan.
Keuzedeel K0055
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student op een effectieve manier leert omgaan met culturele verschillen. Op die manier moeten knelpunten op het gebied van samenwerking, aansturing en zakelijke overeenkomsten zoveel mogelijk worden voorkomen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de interculturele sensitiviteit van de student.
Keuzedeel K0210
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student leert om op een goede manier om te gaan met culturele verschillen, zodat hij (onder andere) op een goede manier kan samenwerken met mensen met een andere culturele achtergrond. Hiervoor moet de student zich bewust zijn van culturele verschillen en zijn eigen interculturele sensitiviteit. Contact met mensen met een andere culturele achtergrond, zonder waardeoordeel naar hen kijken en zich in hen verplaatsen, draagt hieraan bij. Voor een interculturele samenwerking is het daarnaast van belang dat de student mensen met een verschillende culturele achtergrond in contact kan brengen, diversiteit kan benutten en eventuele conflicten kan oplossen.
Keuzedeel K0224
Essentie
Het keuzedeel beoogt beginnend beroepsbeoefenaars beter in staat te stellen in te spelen op trends en ontwikkelingen in de branche waarin zij werkzaam zullen zijn. Het gaat om veranderingen van zowel maatschappelijke als technische aard. De beginnend beroepsbeoefenaar wordt geacht om op een passende manier te reageren op veranderingen. Hij of zij kan nieuwe regels of instructies opvolgen en omgaan met nieuwe producten.
Keuzedeel K0225
Essentie
Het keuzedeel beoogt beginnend beroepsbeoefenaars beter in staat te stellen in te spelen op trends en ontwikkelingen in de branche waarin zij werkzaam zullen zijn. Het gaat om veranderingen van zowel maatschappelijke als technische aard. De beginnend beroepsbeoefenaar wordt geacht om op een passende manier te reageren op veranderingen. Hij of zij kan nieuwe regels of instructies opvolgen en omgaan met nieuwe producten.
Keuzedeel K0226
Essentie
Het keuzedeel beoogt beginnend beroepsbeoefenaars beter in staat te stellen in te spelen op trends en ontwikkelingen in de branche waarin zij werkzaam zullen zijn. Het gaat om veranderingen van zowel maatschappelijke als technische aard. De beginnend beroepsbeoefenaar wordt geacht om op een passende manier te reageren op veranderingen. Hij of zij kan nieuwe regels of instructies opvolgen en omgaan met nieuwe producten.
Keuzedeel K0059
Essentie
De essentie van het keuzedeel Klantcontact en verkoop is dat de student vanuit het eigen vakmanschap klanten kan informeren en adviseren over producten en/of diensten en deze kan verkopen. Ook moet de student service kunnen verlenen. Deze zaken worden een steeds belangrijker onderdeel van het takenpakket van de beroepsoefenaar.
Keuzedeel K0512
Essentie
Het keuzedeel beoogt dat een student een mindset en toolset ontwikkelt die gekoppeld is aan het Lean- en creatieve proces waarmee een student toekomstgericht en (pro)actief kan handelen in een steeds sneller veranderende persoonlijke, maatschappelijke en professionele context. Met dit keuzedeel kan een beginnend beroepsbeoefenaar een heldere (klant)vraag formuleren en op basis van de klantbehoefte kritisch kijken naar de effectiviteit van (bedrijfs-)processen. Hij kan creatieve en innovatie oplossingen verzinnen/verbeteringen formuleren en zijn ideeën op overtuigende wijze presenteren.
Keuzedeel K0061
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student kennismaakt en oefent met leidinggevende vaardigheden. Het keuzedeel beschrijft de aspecten van het direct leidinggeven aan medewerkers, zoals het plannen en verdelen van werkzaamheden, het aansturen van medewerkers in projecten, het begeleiden van medewerkers bij werkzaamheden en het communiceren met medewerkers.
Keuzedeel K1483
Basis
Basis
Essentie
In dit keuzedeel ontwikkelt de student ondernemend gedrag door te onderzoeken hoe dit gedrag bij zichzelf en in de omgeving tot uiting komt. Daarbij leert de student kansen en mogelijkheden voor ondernemend handelen te herkennen en deze om te zetten in concrete acties. Dit gebeurt door initiatieven te nemen die gericht zijn op ontwikkeling of verandering binnen een vertrouwde omgeving, zoals de werkplek, school, gemeenschap of sportomgeving.
Keuzedeel K1481
Essentie
Het keuzedeel beoogt dat een student met gepaste begeleiding ondernemend gedrag kan vertonen binnen zowel de persoonlijke als de werkcontext. De student leert hierbij zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden kennen. De student neemt initiatief op het gebied van ondernemend gedrag.
Keuzedeel K1485
Essentie
De beginnend beroepsbeoefenaar heeft na het volgen van dit keuzedeel inzicht in ondernemerschap en kan een beargumenteerde keuze maken of er vervolgstappen richting het ondernemerschap te zetten zijn. Hierdoor worden de kansen op het succesvol uitvoeren van het ondernemerschap groter. Dit keuzedeel biedt de beginnend beroepsbeoefenaar inzicht in het ondernemerschap. Er wordt onderzocht wat ervoor nodig is om te ondernemen en welke mogelijkheden er zijn. Ten slotte neemt de beginnend beroepsbeoefenaar een (voorlopig) besluit over het ondernemerschap.
Keuzedeel K0877
Basis
Basis
Keuzedeel K0877
Voorbereiden op beroepenwedstrijden
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student aan zijn persoonlijke ontwikkeling werkt. Hij onderzoekt onder andere zijn drijfveren en kwaliteiten, ontwikkelt zijn kwaliteiten en leert deze beter en bewuster in te zetten en werkt aan zijn presentatievaardigheden. Het keuzedeel Persoonlijk profileren richt zich daarmee op de individuele ontwikkeling van de beginnend beroepsbeoefenaar.
Keuzedeel K0516
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student zorg kan dragen voor zijn duurzame inzetbaarheid tijdens de gehele loopbaan. Door fit, veilig en gezond te werken loopt de student minder kans op een arbeidsongeval en/of fysieke of psychische gezondheidsschade. Daarnaast beïnvloedt de student ook de gezondheid en veiligheid van anderen op de werkvloer op positieve wijze.
Keuzedeel K0517
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student zorg kan dragen voor zijn duurzame inzetbaarheid tijdens de gehele loopbaan. Door fit, veilig en gezond te werken loopt de student minder kans op een arbeidsongeval en/of fysieke of psychische gezondheidsschade. Daarnaast beïnvloedt de student ook de gezondheid en veiligheid van anderen op de werkvloer op positieve wijze.
Keuzedeel K0440
Essentie
De essentie van het keuzedeel is dat de student, onder begeleiding, zijn brede werknemersvaardigheden en/of basale (vak)kennis in een beroepsmatige context ontwikkelt. Hij is verantwoordelijk voor het nakomen van afspraken en het zo zelfstandig mogelijk uitvoeren ervan. Na instructie werkt hij zelfstandig – al dan niet samen met anderen – aan het (verder) ontwikkelen van zijn kennis en werknemersvaardigheden.
Keuzedeel K0125
Essentie
Het keuzedeel Voorbereiding hbo beoogt studenten voor te bereiden op een hbo-opleiding. Het betreft met name de oriëntatie voor het kiezen van een passende hbo-opleiding en de voorbereiding op de ontwikkeling van hbo-competenties. Dit keuzedeel beschrijft hbo-vaardigheden als oriënteren, informatieverwerking, samenwerking en reflectie in de hbo-context. Het keuzedeel biedt studenten de mogelijkheid gericht te kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc. van een hbo-opleiding en hierin ervaring op te doen. De oriëntatie op de vervolgopleiding is als het ware het startpunt om hbo-competenties in de context van de gekozen opleiding te ontwikkelen. Dit keuzedeel is sectoronafhankelijk, maar het keuzedeel kan sectorspecifiek worden ingekleurd.
Keuzedeel K1487
Essentie
De essentie van het keuzedeel ‘Voorbereiding op het starten van een onderneming’ is dat de student over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om succesvol te starten als ondernemer. Dit omvat het onderzoeken van kansen en risico’s van een idee en het verzamelen van informatie om een businessmodel te maken. Het resultaat is een businessmodel dat afgestemd is op het idee, de markt en de wensen van de ondernemer, waardoor de kans op succesvol ondernemerschap groter is. Daarnaast neemt de student een kritische houding aan bij het maken van het business model en wijzigende omstandigheden.
Meer weten?
Heb je vragen over deze examens? Je kunt ons bereiken via 0182 641 111 of via examens@savantis.nl. We helpen je graag.
Het totale examenaanbod van Exameninstelling Savantis
Voor examinering van een kwalificatie is het van belang dat bepaald wordt wat de essentie is van een opleiding of een keuzedeel. Wat moet de student kunnen en kennen? En niet alles hoeft tenslotte geëxamineerd te worden. Bekijk van al onze examens de verantwoordingen en examenplannen. Kies eerst de sector of kies voor de generieke keuzedelen. Lees vervolgens de essentie van het examen, bekijk de onderdelen en/of download het examenplan dat je zoekt.