Hoe zorg ik ervoor dat iedereen zich prettig voelt op de werkvloer?
We zijn hier om te werken, waarom moet ik het met mijn medewerker ook over privézaken hebben? Ik leg alles toch duidelijk uit? Waarom doet mijn medewerker niet gewoon wat ik wil?
Het zijn vragen die tijdens de trainingen van Savantis trainer Marjolein Snieder regelmatig aan bod komen. Marjolein is afgestudeerd als psycholoog in de richting Occupational Health. “Deze richting legt de nadruk op hele praktische kanten van psychologie”, legt ze uit. “Op die manier heb ik te maken met een gezonde populatie, in het werkende leven. Dat is meestal anders wanneer je psycholoog wordt. Maar het fascineert mij enorm wat medewerkers motiveert en hoe zij gezond en prettig kunnen werken.”
Prioriteiten
Marjoleins interesse hiervoor werd gewekt door een persoonlijke ervaring. “Ik heb zelf na een heel stressvolle tijd te maken gehad met een burn-out”, licht ze toe. “En dat onderwerp mag wat mij betreft best eens uit de taboesfeer. Het kan heel zwaar zijn om door te maken, maar het leert je wel prioriteiten stellen, balans vinden en heel goed voor jezelf te zorgen. In mijn geval heeft het zelfs mijn studie- en loopbaankeuze bepaald. Ik breng alles wat ik heb geleerd in theorie én uit ervaring graag over op managers, zodat zij dit bij hun mensen kunnen voorkomen.”
Betere sfeer
“Een leuk compliment dat ik van een deelnemer aan mijn training heb gekregen? Het klinkt misschien bijzonder, maar ik moet nu denken aan manager die zei: Vooraf had ik helemaal geen zin hierin, maar ik vond de training echt hartstikke leuk en ik heb er écht veel van geleerd! Hij gaf aan dat hij de nieuw geleerde vaardigheden zeker zou gaan gebruiken. Ook hoor ik terug dat medewerkers echt harder werken, dat leidinggevenden beter weten wat er bij hen speelt en dat de sfeer op de werkvloer beter is. Dat is dan het resultaat van de geoefende gesprekstechnieken, het geven van betere feedback en de genomen moeite om medewerkers echt te leren begrijpen.”
‘Ik hoor wel eens terug dat de sfeer op de werkvloer echt is verbeterd.’
Rustig gesprek
“In Nederland moet je eerst een opleiding doen, voordat je aan het werk kan. Vaak worden mensen die goed zijn in hun werk gepromoveerd tot leidinggevende zonder hier training in te krijgen. Maar het is echt een vak apart. Niemand is een geboren leider, dit leer je door opleidingen en ervaring. Zeker in de bouw kan dat laatste, ook gezien de werkdruk, extra lastig zijn. Het is belangrijk om regelmatig een rustig moment te vinden om een één-op-één gesprek te voeren. Praten over gevoelens of privézaken zit bovendien niet bij iedereen in de natuur. Toch neem je altijd delen van thuis mee naar de werkvloer. Het is daarom wel degelijk relevant om daarvan als leidinggevende een beeld te hebben. Ik zou zeggen dat je met iedereen van je afdeling minstens één keer per maand een half uurtje moet gaan zitten om over deze onderwerpen te praten.”
Complimenten geven
“Een ander belangrijk onderwerp dat aan de orde komt, is het geven van complimenten. Het levert een prettige werksfeer op, een goede band en een gevoel van vertrouwen. Dat geldt niet alleen voor degene die het compliment krijgt, maar ook voor wie het geeft. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Een opmerking zoals Joh, lekker bezig kan al voldoende zijn om iemand een goed gevoel te geven.”
‘Een compliment geven is niet moeilijk. ‘Joh, lekker bezig’, dat kan iemand al een goed gevoel geven.’
Diversiteit en veiligheid
“Natuurlijk heeft ook veiligheid op de werkvloer topprioriteit. En die moet worden gevoeld door letterlijk iedereen. Wat dat betreft is ook diversiteit een heel boeiend onderwerp. Diversiteit gaat over verschillen, die we allemaal zichtbaar of onzichtbaar hebben. Vaak ben je geneigd om vooral mensen aan te nemen die op je lijken en mensen die van jou verschillen veel kritischer te bekijken. Toch wil je iedereen met talent binnenhalen én binnen houden. Wanneer je merkt dat iemand buiten de groep valt of gepest wordt is het heel belangrijk om hierin je rol te pakken. Het onderwerp komt in de training ruim aan bod, inclusief gesprekstechnieken en manieren waarop je die veiligheid voor iedereen bewaakt.”
Praktische tips
“Een belangrijke tip voor wie leiding geeft is wat mij betreft: Wees nieuwsgierig en oordeel niet te snel. Als iemand even niet goed functioneert kan dat allerlei redenen hebben. Je kan denken dat het luiheid is, maar misschien heeft die persoon net een snauw gehad van een klant en is het zelfvertrouwen even helemaal ingezakt. Een andere tip zou zijn: Stel meer vragen. In plaats van het werk in de ochtend verdelen, kun je laten weten wat er die dag moet gebeuren en vervolgens vragen hoe de medewerker dit zelf zou aanpakken. Het biedt een gelegenheid om expertise te laten zien, en om te ontdekken waar nog potentieel zit om te groeien. En dat groeien doen we zelf natuurlijk ook nog elke dag. Ik vind het geweldig om daaraan met mijn trainingen te mogen bijdragen.”
Training Coachend Leiderschap en Duurzame Inzetbaarheid
Wil je meer leren over hoe je als leidinggevende coachend bij kunt dragen aan de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers? Volg dan de training Coachend Leiderschap Duurzame Inzetbaarheid. Inschrijven voor deze training kan hier.