Johan van Genechten: ‘Wij willen de mensen iets bijbrengen door middel van humor’

 

Met een 4-jarige HBO opleiding tot acteur/regisseur, een 1e graads lesbevoegdheid, ervaring van ruim 2500 optredens met zijn theatergroep(en), meer dan 600 lezingen over vele onderwerpen, en de analyse van honderden sprekers, heeft Johan van Genechten een enorme expertise opgebouwd in de persoonlijke en mentale kant van communicatie. Voor Savantis is hij de vaste quizmaster voor de Veilig & Fit Pubquiz; een tool om informatie over veilig en gezond werken op een effectieve en interactieve wijze over te brengen op medewerkers in bijvoorbeeld de bouw/infra- en de stukadoorswereld. Samen met de inhoudsdeskundige zorgt hij voor een onderhoudende en leerzame trainingen waarin serieuze onderwerpen op een leuke manier worden gepresenteerd.

‘’Wij willen de mensen iets bijbrengen door middel van humor. Als dramadocent met 33 jaar ervaring bied ik daarin de perfecte combinatie tussen inhoud en vorm. Daar ben ik op afgestudeerd bij de Hogeschool voor de Kunsten. Mijn scriptie heette dan ook ‘Humor als middel’. Vooral bij deze doelgroep is het namelijk belangrijk dat zij snappen dat leren ook leuk mag zijn. Je merkt bij iedereen dat ze ertegenop zien. Een cursus volgen is niet hun ding. Ze willen met hun handen aan het werk en theorie is saai. Dat is meestal de veronderstelling. Het zijn praktijkmensen. Die hebben een gezonde weerstand tegen de schoolbank-types.’’

Smartlappen

‘’Er zitten een aantal elementen in de Veilig & Fit Pubquiz die daarom heel belangrijk zijn. Met banners kleed je het bijvoorbeeld leuk aan zodat je het sfeertje van een echte pub krijgt. Vaak zit je in een saaie lokaal of kantine en nu komen ze in een totaal andere omgeving terecht. Daar zien ze een ‘oude man’ met een baard smartlappen draaien. Ik probeer altijd veel energie uit te stralen en ze direct mee te zuigen in mijn verhaal. Soms is het wat pittiger maar uiteindelijk lukt het altijd.

Als quizmaster zorg ik ervoor dat de energie blijft stromen, dat het lekker loopt, dat het interactief blijft. De pubquiz vraagt om een relatief lange spanningsboog van 1,5 uur. Des te belangrijker dat het leuk blijft. Op tafel liggen chips, bloemetjes en roze helmen voor de teamcaptains. Je neemt ze mee in een totaal andere sfeer en daardoor trek je zo ook makkelijker uit hun comfortzone. Omdat er een prijs te winnen is, heb je competitie tussen de verschillende teams. Dat draagt er allemaal aan bij dat ze op een andere manier met de inhoud omgaan.’’

Denkpatronen en constructies

‘’Vaak kennen ze elkaar niet maar je ziet dat door de interactiviteit makkelijker contact met ze is te maken. Dat komt de cursus ten goede. Er zijn immers meer cursusdagen. Het is daarom mooi om ze te zien groeien. Er ontstaan kleine teams en bondgenootschappen. We lachen met elkaar en ondertussen gaat de inhoud gewoon door. Ze worden op een zeer luchtige manier geconfronteerd met het verschil tussen de harde theorie en de praktijk over bijvoorbeeld de arbowet – waarbij zij vaak denken: ‘Dat is niet zo’. Ja, maar volgens de wet wel. Dat jullie dit zo al jaren in de praktijk doen wil niet zeggen dat dat de enige juiste manier is. Discussies, humor, flauwe opmerkingen – alles met als doel op een leuke manier te leren, constructies te doorbreken en denkpatronen te veranderen. Je hebt het vaak tegen mensen die het al 30 jaar doen. Het is hun waarheid.

Praktijkmensen weten vaak heel erg zeker hoe het allemaal zit. De moeilijkheid zit hem vaak in de discussie. Hen op een sympathieke manier overtuigen is de grote uitdaging. Onze antwoorden zijn namelijk gecheckt door professionals in het bedrijfsleven en onderwijskundigen van Savantis.‘’

 

Ze worden op een zeer luchtige manier geconfronteerd met het verschil tussen de harde theorie en de praktijk

 

Er zijn vier soorten pubquizen beschikbaar bij Savantis: Pubquiz Veilig & Fit voor bouw/infra bedrijven (i.s.m. Volandis), Pubquiz Veilig & Fit voor stukadoorbedrijven, Pubquiz Veilig & Fit voor schilderbedrijven en de Pubquiz Duurzame inzetbaarheid.

Goede energie

‘’Sommige deelnemers zijn ontzettend gevat. Dat is een goed teken. Als ze met je meedenken neem je ze makkelijker mee in hun verhaal. Die betrokkenheid is belangrijk omdat je onze antwoorden ook vaak kan nuanceren. Er zijn bijvoorbeeld verschillen tussen de cao’s tussen de landbouw en bouw. Volgens de ene mag een kind van zestien wel op een graafmachine en volgens de cao bouw niet. Maar wat nou als je graafmachines aan beide partijen verhuurt? Dat zijn hele interessante vraagstukken om te bespreken. Waar wij ook weer van leren.

Onze Veilig & Fit Pubquiz is immers bedacht achter het bureau. Wij hebben deze praktijkervaringen hard nodig om de cursus te optimaliseren. Er zijn bijvoorbeeld vragen over burn-out ’s of mensen die al met een piep in hun oren rondlopen. Er komen vaak emoties tevoorschijn. Het gaat om veiligheid dus komen er weleens droevige verhalen over ongevallen naar boven. Daar bieden we voldoende ruimte voor. Als het allemaal te leuk wordt dan werkt het niet. Anders denken ze ‘die clown hoeven we niet serieus te nemen’. Je moet de nauwkeurige balans zoeken van het vertrouwen winnen, humor en op dezelfde frequentie komen. Het brengt ook een stukje saamhorigheid en teambuilding als je dat soort persoonlijke verhalen met elkaar deelt. Vanuit die sfeer kun je beter leren. Er ontstaat een goede energie. Ik zie vaak als trainer dat mensen snel achterover gaan leunen. Zo van ‘jij vertelt, ik luister wel’.

Bij mij gaat het anders. Ik daag ze uit om deel te nemen. Ik kijk ze aan en lok ze uit hun tent. Als dat lukt dan is dat ook een cadeautje voor mij. Dat ik met een glimlach iets duidelijk heb weten te maken, ze vol energie weer weg gaan en zelfs zin hebben in de volgende cursusdag. Dat is mijn doel. Ze hebben niet altijd behoefte aan een grappenmaker. Ik probeer wel altijd de juiste energie neer te zetten. Je krijgt dan het voordeel van de twijfel. Het draagt allemaal bij aan de ervaring van de pubquiz. Het is allemaal niet zo plat als je in eerste instantie denkt. Het is meer dan een leuk spelletje.”

Nieuwe generatie

‘’Ik doe dit nu al 2 jaar voor Savantis en het concept blijft altijd goed overeind. Ik heb er al meer dan 100 gedraaid. Van Sappemeer in Groningen tot Goes in Zeeland. Zo doorkruis ik het hele land met mijn geluidsinstallatie, decor en andere spullen in de auto. Ik kom vaak terecht in een opleidingscentrum waar je pubers voor het eerst ziet timmeren en metselen. Dat is al meteen een fijne sfeer. Niet alleen voor mij maar ook voor de deelnemers. Ze zien de nieuwe generatie aan het werk. Het helpt ze te beseffen dat dingen wellicht anders moeten gaan. De jeugd om je heen brengt toch een bepaalde frisse energie met zich mee. Dat hebben we nodig.’’

Meer weten over de Savantis Veilig & Fit Pubquiz? Bel naar 0182 64 11 11 of e-mail naar training@savantis,nl voor meer informatie.