Verantwoordingen en examenplannen 2025-2026

Afbouw

Onderhoud en Verbouw

Leidinggeven

Natuursteen

Generieke keuzedelen

Schilderen en Onderhoud

Schoonmaak en Glazenwassen

Wil je meer weten over één van onze examens?

Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

0182 64 11 11

Afbouw

Plafond- en wandmonteur

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is om zich een goed beeld te vormen van de uit te voeren werkzaamheden en dit kan vast leggen. Waar dit binnen zijn werkzaamheden valt, beschikt de student over praktische kennis en vaardigheden betreffende het onderhoud van woningen en utiliteit (zoals hotels, scholen musea, defensiegebouwen enz.) in de vakgebieden elektrotechnische installaties, werktuigkundige installaties (niet aan cv- en gasverbrandingsinstallaties), houtbewerking, metselwerk, tegelwerk, stucwerk en schilderwerk. Hij voert zijn werk op veilige wijze uit. Hij is in staat om op een correcte wijze om te gaan met de klant.

Opleidingscode 25027

Gezel stukadoor

Het keuzedeel beoogt dat de student in staat is werkzaamheden als gezel stukadoor zelfstandig uit te voeren.
Hij brengt vertin-, raap- en afwerklagen aan op verschillende ondergronden (wanden en plafonds). Hij is in staat om flexibel om te gaan met de verschillende omstandigheden waarin hij werkt (omgevingsfactoren, verschillende ondergronden) en waarmee hij wordt geconfronteerd (wijzigingen in de situatie, onvoorziene gebeurtenissen). De gezel stukadoor werkt zowel in teamverband als individueel en heeft daarbij te maken met verschillende betrokkenen. Hij kan als onderdeel van een team goed samenwerken. Hij vertegenwoordigt zijn bedrijf op goede wijze, kan zich verplaatsen in de wensen van de opdrachtgever en hier rekening mee houden.

Opleidingscode 25037

Stukadoor niveau 2

De opleiding beoogt dat de student in staat is werkzaamheden in de afbouwbranche uit te voeren voor diverse opdrachtgevers. Daarvoor beschikt hij over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van ondergronden, technieken en materialen. De stukadoor verricht zijn werkzaamheden zelfstandig binnen diverse projecten. Hij kan als onderdeel van een team goed samenwerken. Hij vertegenwoordigt zijn bedrijf op goede wijze, kan zich verplaatsen in de wensen van de opdrachtgever en hier rekening mee houden.

Opleidingscode 25038

Decoratiestukadoor

De student kan met behulp van decoratieve stukadoorstechnieken een bepaalde sfeer creëren in bijvoorbeeld woonhuizen, restaurants en ontvangstruimtes van bedrijven. Hij brengt zowel in klassieke als moderne interieurs decoratieve wand- en plafondafwerkingen aan. De decoratiestukadoor werkt individueel, maar kan bij het uitvoerende werk ook in teams worden ingezet. Hij werkt op wisselende, vaak unieke locaties en heeft daarbij te maken met verschillende betrokkenen en werkenden met uiteenlopende vakdisciplines. Hij moet dus goed kunnen samenwerken en communiceren. De decoratiestukadoor voert na opdracht van zijn leidinggevende specialistisch decoratief stukadoorswerk uit aan wanden, plafonds en gevels. Hij voert zijn werkzaamheden zowel binnen (decoreren van wanden en plafonds) als buiten (aan gevels) uit en moet hierbij rekening houden met het werken op hoogte en weersomstandigheden.

Opleidingscode 25570

Assistent bouwen, wonen en onderhoud (Stukadoor)

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is onder toezicht en/of begeleiding eenvoudig stukadoorswerk uit te voeren of collega’s kan assisteren in het werk. Hij voert zijn werk op veilige wijze uit. Hij is in staat om op een correcte wijze om te gaan met de klant.

Opleidingscode 25740

Duurzaam stukadoren niveau 3

De student kan werken met (herbruikbare) minder milieubelastende materialen waarbij in dit keuzedeel met name leemstuc aan de orde komt. Daarnaast beschikt de student over kennis betreffende thermische gevelisolatie als energiebesparende maatregel en kennis over het cradle to cradle principe.

Voorbereiding op Gezel stukadoor niveau 3

Dit keuzedeel is bedoeld voor studenten die van Stukadoor (niveau 2) doorstromen naar Gezel stukadoor (niveau 3). Het keuzedeel dient als voorbereiding op een eventuele vervolgopleiding. Daarnaast is het keuzedeel arbeidsmarktrelevant, omdat meer inzicht in (het proces van) decoratief stukadoorswerk bijdraagt aan de uitvoerende werkzaamheden die de Stukadoor verricht.

  1. De student kan eenvoudige decoratieve afwerklagen aanbrengen
  2. De student kan eenvoudig lijstwerk vervaardigen en aanbrengen
  3. De student kan een eenvoudige calculatie maken

Onderhoud en Verbouw

Allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf

Het keuzedeel beoogt dat de student in staat is om zich een goed beeld te vormen van de uit te voeren werkzaamheden en dit kan vastleggen. Waar dit binnen zijn werkzaamheden valt, beschikt de student over praktische kennis en vaardigheden betreffende het onderhoud van woningen en utiliteit (zoals hotels, scholen, musea, defensiegebouwen enz.) in de vakgebieden elektrotechnische installaties, werktuigkundige installaties (excl. cv- en gasverbrandingsinstallaties), houtbewerking, metselwerk, tegelwerk, stucwerk en schilderwerk. De student moet deze werkzaamheden ook kunnen organiseren. Hij voert zijn werk op veilige wijze uit. Hij is in staat om op een correcte wijze om te gaan met de klant.

Opleidingscode 25791

Plafond- en wandmonteur

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is om zich een goed beeld te vormen van de uit te voeren werkzaamheden en dit kan vast leggen. Waar dit binnen zijn werkzaamheden valt, beschikt de student over praktische kennis en vaardigheden betreffende het onderhoud van woningen en utiliteit (zoals hotels, scholen musea, defensiegebouwen enz.) in de vakgebieden elektrotechnische installaties, werktuigkundige installaties (niet aan cv- en gasverbrandingsinstallaties), houtbewerking, metselwerk, tegelwerk, stucwerk en schilderwerk. Hij voert zijn werk op veilige wijze uit. Hij is in staat om op een correcte wijze om te gaan met de klant.

Opleidingscode 25792

Leidinggeven

De verantwoordingen en examenplannen voor Leidinggeven worden op dit moment herzien.

De verantwoording en het examenplan voor Keuzedeel K0061 Leidinggeven vind je onder de generieke keuzedelen.

De verantwoordingen en examenplannen Leidinggeven worden op dit moment herzien. Meer informatie volgt op korte termijn.

De verantwoordingen en examenplannen Leidinggeven worden op dit moment herzien. Meer informatie volgt op korte termijn.

Natuursteen

De verantwoordingen en examenplannen voor Natuursteen worden op dit moment herzien.

Generieke keuzedelen

Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening (geschikt voor niveau 2)

De essentie van het keuzedeel Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening is dat de student een bijdrage leert te leveren aan preventie (risico-inventarisatie en -evaluatie), de inrichting van het kwaliteitszorgsysteem en het verlenen van EHBO en bhv.

Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen. Het kennisexamen kan, afhankelijk van de overeenkomst, op papier of in het digitale toetsysteem RemindoToets worden afgenomen. Beide toetsen bevatten dezelfde vragen en zijn samengesteld via dezelfde toetsmatrijs.

Keuzedeel K0003

BPV-opdracht

Keuzedeel K0003

Presentatie

Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening (geschikt voor niveau 3)

De essentie van het keuzedeel Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening is dat de student een bijdrage leert te leveren aan preventie (risico-inventarisatie & -evaluatie), de inrichting van het kwaliteitszorgsysteem en het verlenen van EHBO en bhv.

Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen. Het kennisexamen kan, afhankelijk van de overeenkomst, op papier of in het digitale toetsysteem RemindoToets worden afgenomen. Beide toetsen bevatten dezelfde vragen en zijn samengesteld via dezelfde toetsmatrijs.

Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening (geschikt voor niveau 4)

De essentie van het keuzedeel Arbo, kwaliteitszorg en hulpverlening is dat de student een bijdrage leert te leveren aan preventie (risico-inventarisatie & -evaluatie), de inrichting van het kwaliteitszorgsysteem en het verlenen van EHBO en bhv.

Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen. Het kennisexamen kan, afhankelijk van de overeenkomst, op papier of in het digitale toetsysteem RemindoToets worden afgenomen. Beide toetsen bevatten dezelfde vragen en zijn samengesteld via dezelfde toetsmatrijs.

Digitale vaardigheden basis

Het keuzedeel biedt de beginnende beroepsbeoefenaar handvatten om op een gestructureerde manier digitale informatie te verzamelen, produceren en beheren. De beginnende beroepsbeoefenaar kan deze informatie via digitale platformen delen met anderen. Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen.

Digitale vaardigheden gevorderd

Het keuzedeel biedt de beginnende beroepsbeoefenaar handvatten om op een gestructureerde manier digitale informatie te verzamelen, produceren en beheren. De beginnende beroepsbeoefenaar kan deze informatie via digitale platformen delen met anderen. Daartoe dient de student te beschikken over kennis van en vaardigheden in de bovengenoemde onderdelen.

Duurzaamheid in het beroep A

Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid.

Duurzaamheid in het beroep B

Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Ook dient hij onderzoek te doen naar duurzaamheid in zijn leerbedrijf en hierover rapporteren.

Duurzaamheid in het beroep C

Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Ook dient hij onderzoek te doen naar duurzaamheid in zijn leerbedrijf en hierover te rapporteren.

Duurzaamheid in het beroep D

Het keuzedeel beoogt dat de student praktische kennis en vaardigheden ontwikkelt betreffende duurzaamheid in de eigen leefwereld en de beroepspraktijk. Hij kan duurzaamheidsprincipes toepassen in zijn beroep en leefwereld. Het keuzedeel is gericht op het formuleren van persoonlijke verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid. Ook dient hij onderzoek te doen naar duurzaamheid in zijn leerbedrijf en hierover rapporteren.

Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit

De essentie van het keuzedeel is dat de student op een effectieve manier leert omgaan met culturele verschillen. Op die manier moeten knelpunten op het gebied van samenwerking, aansturing en zakelijke overeenkomsten zoveel mogelijk worden voorkomen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de interculturele sensitiviteit van de student.

Klantcontact en verkoop

De essentie van het keuzedeel Klantcontact en verkoop is dat de student vanuit het eigen vakmanschap klanten kan informeren en adviseren over producten en/of diensten en deze kan verkopen. Ook moet de student service kunnen verlenen. Deze zaken worden een steeds belangrijker onderdeel van het takenpakket van de beroepsoefenaar.

Leidinggeven

De essentie van het keuzedeel is dat de student kennismaakt en oefent met leidinggevende vaardigheden. Het keuzedeel beschrijft de aspecten van het direct leidinggeven aan medewerkers, zoals het plannen en verdelen van werkzaamheden, het aansturen van medewerkers in projecten, het begeleiden van medewerkers bij werkzaamheden en het communiceren met medewerkers.

Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)

Het keuzedeel beoogt dat een student met gepaste begeleiding ondernemend gedrag kan vertonen binnen zowel de persoonlijke als de werkcontext. De student leert hierbij zijn eigen kwaliteiten kennen en ontwikkelt mogelijkheden voor verandering en innovatie. Verder kan en durft de student initiatieven te nemen in en voor zijn werk.

Het zich eigen maken van ondernemend gedrag is een ontwikkeling. De ontwikkeling wordt in gang gezet door de praktijkopdrachten in het lesmateriaal. Daarom is een voldoende beoordeling van het portfolio (een aantal praktijkopdrachten, te weten opdracht 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 en 10) een voorwaarde voor deelname aan het examen waarin gereflecteerd wordt op de eigen ontwikkeling.

Voorbereiding hbo

Het keuzedeel Voorbereiding hbo beoogt studenten voor te bereiden op een hbo-opleiding. Het betreft met name de oriëntatie voor het kiezen van een passende hbo-opleiding en de voorbereiding op de ontwikkeling van hbo-competenties. Dit keuzedeel beschrijft hbo-vaardigheden als oriënteren, informatieverwerking, samenwerking en reflectie in de hbo-context. Het keuzedeel biedt studenten de mogelijkheid gericht te kijken naar de mogelijkheden, eisen, etc. van een hbo-opleiding en hierin ervaring op te doen. De oriëntatie op de vervolgopleiding is als het ware het startpunt om hbo-competenties in de context van de gekozen opleiding te ontwikkelen. Dit keuzedeel is sectoronafhankelijk, maar het keuzedeel kan sectorspecifiek worden ingekleurd.

Internationaal I: overbruggen (interculturele) diversiteit

De essentie van het keuzedeel is dat de student leert om op een goede manier om te gaan met culturele verschillen, zodat hij (onder andere) op een goede manier kan samenwerken met mensen met een andere culturele achtergrond. Hiervoor moet de student zich bewust zijn van culturele verschillen en zijn eigen interculturele sensitiviteit. Contact met mensen met een andere culturele achtergrond, zonder waardeoordeel naar hen kijken en zich in hen verplaatsen, draagt hieraan bij. Voor een interculturele samenwerking is het daarnaast van belang dat de student mensen met een verschillende culturele achtergrond in contact kan brengen, diversiteit kan benutten en eventuele conflicten kan oplossen.

Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 1 en 2)

Het keuzedeel beoogt dat een student met gepaste begeleiding ondernemend gedrag kan vertonen binnen zowel de persoonlijke als de werkcontext. De student leert hierbij zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden kennen. De student neemt initiatief op het gebied van ondernemend gedrag.

Inspelen op innovaties (geschikt voor niveau 2)

Het keuzedeel beoogt beginnend beroepsbeoefenaars beter in staat te stellen in te spelen op trends en ontwikkelingen in de branche waarin zij werkzaam zullen zijn. Het gaat om veranderingen van zowel maatschappelijke als technische aard. De beginnend beroepsbeoefenaar wordt geacht om op een passende manier te reageren op veranderingen. Hij of zij kan nieuwe regels of instructies opvolgen en omgaan met nieuwe producten.

Inspelen op innovaties (geschikt voor niveau 3)

Het keuzedeel beoogt beginnend beroepsbeoefenaars beter in staat te stellen in te spelen op trends en ontwikkelingen in de branche waarin zij werkzaam zullen zijn. Het gaat om veranderingen van zowel maatschappelijke als technische aard. De beginnend beroepsbeoefenaar wordt geacht om op een passende manier te reageren op veranderingen. Hij of zij kan nieuwe regels of instructies opvolgen en omgaan met nieuwe producten.

Inspelen op innovaties (geschikt voor niveau 4)

Het keuzedeel beoogt beginnend beroepsbeoefenaars beter in staat te stellen in te spelen op trends en ontwikkelingen in de branche waarin zij werkzaam zullen zijn. Het gaat om veranderingen van zowel maatschappelijke als technische aard. De beginnend beroepsbeoefenaar wordt geacht om op een passende manier te reageren op veranderingen. Hij of zij kan nieuwe regels of instructies opvolgen en omgaan met nieuwe producten.

Verrijking leervaardigheden

De essentie van het keuzedeel is dat de student, onder begeleiding, zijn brede werknemersvaardigheden en/of basale (vak)kennis in een beroepsmatige context ontwikkelt. Hij is verantwoordelijk voor het nakomen van afspraken en het zo zelfstandig mogelijk uitvoeren ervan. Na instructie werkt hij zelfstandig – al dan niet samen met anderen – aan het (verder) ontwikkelen van zijn kennis en werknemersvaardigheden.

Lean en creatief

Het keuzedeel beoogt dat een student een mindset en toolset ontwikkelt die gekoppeld is aan het Lean- en creatieve proces waarmee een student toekomstgericht en (pro)actief kan handelen in een steeds sneller veranderende persoonlijke, maatschappelijke en professionele context. Met dit keuzedeel kan een beginnend beroepsbeoefenaar een heldere (klant)vraag formuleren en op basis van de klantbehoefte kritisch kijken naar de effectiviteit van (bedrijfs-)processen. Hij kan creatieve en innovatie oplossingen verzinnen/verbeteringen formuleren en zijn ideeën op overtuigende wijze presenteren.

Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (geschikt voor niveau 2)

De essentie van het keuzedeel is dat de student zorg kan dragen voor zijn duurzame inzetbaarheid tijdens de gehele loopbaan. Door fit, veilig en gezond te werken loopt de student minder kans op een arbeidsongeval en/of fysieke of psychische gezondheidsschade. Daarnaast beïnvloedt de student ook de gezondheid en veiligheid van anderen op de werkvloer op positieve wijze.

Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (geschikt voor niveau 3 en 4)

De essentie van het keuzedeel is dat de student zorg kan dragen voor zijn duurzame inzetbaarheid tijdens de gehele loopbaan. Door fit, veilig en gezond te werken loopt de student minder kans op een arbeidsongeval en/of fysieke of psychische gezondheidsschade. Daarnaast beïnvloedt de student ook de gezondheid en veiligheid van anderen op de werkvloer op positieve wijze.

Persoonlijk profileren – Voorbereiden op beroepenwedstrijden

De essentie van het keuzedeel is dat de student aan zijn persoonlijke ontwikkeling werkt. Hij onderzoekt onder andere zijn drijfveren en kwaliteiten, ontwikkelt zijn kwaliteiten en leert deze beter en bewuster in te zetten en werkt aan zijn presentatievaardigheden. Het keuzedeel Persoonlijk profileren richt zich daarmee op de individuele ontwikkeling van de beginnend beroepsbeoefenaar.

Keuzedeel K0877

Basis
Basis

Keuzedeel K0877

Voorbereiden op beroepenwedstrijden

Begeleider praktijkleren

De essentie van het keuzedeel is dat de student als beginnend beroepsbeoefenaar leert hoe je een stagiair of (nieuwe) medewerker kunt begeleiden op de werkvloer. Daartoe werkt hij aan zijn eigen kwaliteiten en hij leert deze bewuster en beter in te zetten.

Schilderen en Onderhoud

Industrieel lakverwerker

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is oppervlaktebehandelingwerkzaamheden uit te voeren. Hij brengt lak-, verf- en/of (poeder)coatingssystemen aan op een ondergrond van metaal, kunststof, hout of composiet. Daarvoor beschikt hij over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van technieken, materialen en constructies. De Industrieel lakverwerker werkt onder eindverantwoordelijkheid van zijn leidinggevende.

Opleidingscode 25010

Vakkracht industrieel lakverwerker

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is oppervlaktebehandelingwerkzaamheden uit te voeren. Hij brengt lak-, verf- en/of (poeder)coatingssystemen aan op een ondergrond van metaal, kunststof, hout of composiet. Daarvoor beschikt hij over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van technieken, materialen en constructies. Hij voert zijn takenpakket zelfstandig uit. Hij stemt zijn werkzaamheden af met een groot aantal betrokkenen (collega’s, leidinggevende).
Tijdens een project werkt hij zelfstandig en hij houdt zich daarbij aan diverse geldende richtlijnen. Voor zowel eenvoudige als complexe problemen op het gebied van vaktechniek, organisatie en personeel bedenkt hij zelf oplossingen en stelt hij prioriteiten. Voor de leidinggevende taken voert hij overleg met zijn leidinggevende die hem op afstand begeleidt.

Opleidingscode 25011

Gezel schilder (modulair)

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is werkzaamheden in de schilder- en onderhoudsbranche uit te voeren voor diverse opdrachtgevers. Daarvoor beschikt hij over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van ondergronden, technieken en materialen. De gezel schilder verricht zijn werkzaamheden zelfstandig binnen diverse projecten, ook binnen complexere projecten. Hij kan als onderdeel van een team goed samenwerken. Hij vertegenwoordigt zijn bedrijf op goede wijze, kan zich verplaatsen in de wensen van de opdrachtgever en hier rekening mee houden.

Opleidingscode 25588

Modulair

Opleidingscode 25588

Modulair

Schilder (modulair)

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is werkzaamheden in de schilder- en onderhoudsbranche uit te voeren voor diverse opdrachtgevers. Daarvoor beschikt hij over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van ondergronden, technieken en materialen. De schilder verricht zijn werkzaamheden zelfstandig binnen diverse projecten. Hij kan als onderdeel van een team goed samenwerken. Hij vertegenwoordigt zijn bedrijf op goede wijze, kan zich verplaatsen in de wensen van de opdrachtgever en hier rekening mee houden.

Opleidingscode 25589

Modulair

Opleidingscode 25589

Modulair

Assistent bouwen, wonen en onderhoud (Schilder)

Het Keuzedeel beoogt dat de student in staat is onder toezicht en/of begeleiding eenvoudig stukadoorswerk uit te voeren of collega’s kan assisteren in het werk. Hij voert zijn werk op veilige wijze uit. Hij is in staat om op een correcte wijze om te gaan met de klant.

Opleidingscode 25740

Glaszetter

De glaszetter beschikt over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van technieken, materialen en constructies voor een adequate uitoefening van het beroep. Hij weet waarom hij bepaalde handelingen moet uitvoeren en wanneer er iets niet klopt. De werkzaamheden van de glaszetter zijn voornamelijk uitvoerend van aard. De glaszetter verricht zijn werkzaamheden zelfstandig binnen diverse projecten. Hij kan als onderdeel van een team goed samenwerken. Hij vertegenwoordigt zijn bedrijf op goede wijze, kan zich verplaatsen in de wensen van de opdrachtgever en hier rekening mee houden.

Opleidingscode 25944

Uitvoeren van schilderwerk

Het certificaat Uitvoeren van schilderwerk beoogt dat de student in staat is werkzaamheden in de schilder- en onderhoudsbranche uit te voeren voor diverse opdrachtgevers. Daarvoor beschikt hij over de benodigde kennis en inzicht op het gebied van ondergronden, technieken en materialen. De schilder verricht zijn werkzaamheden zelfstandig binnen diverse projecten. Hij kan als onderdeel van een team goed samenwerken. Hij vertegenwoordigt zijn bedrijf op goede wijze, kan zich verplaatsen in de wensen van de opdrachtgever en hier rekening mee houden.

Opleidingscode C0060

Plaatsen van buitenzonweringen

Voor examinering van een kwalificatie of keuzedeel is het van belang dat bepaald wordt wat de essentie is van het kwalificatiedossier. Wat moet de student kunnen en kennen? Niet alles hoeft te worden geëxamineerd.

De essentie van dit keuzedeel is dat Het keuzedeel plaatsen van buitenzonweringen beschrijft gespecialiseerde taken op het gebied van het plaatsen van buitenzonweringen. Dit betreft: het voorbereiden van de plaatsing, het aanbrengen en het opleveren van de buitenzonwering. Hierbij komen vooral technische, maar ook communicatieve vaardigheden en houdingsaspecten (nauwkeurigheid, voorzichtigheid, respect voor andermans bezit) aan de orde.

Renovatiewerkzaamheden voor de schilder

  1. De student kan een niet-constructieve betonreparatie uitvoeren, zoals de (gezel) schilder deze in de beroepspraktijk tegen kan komen.
  2. De student kan gevelbeplating vervangen.

Schilders- en onderhoudswerkzaamheden voor de assistent

Met dit keuzedeel bereidt de beginnend beroepsbeoefenaar zich gericht voor op een opleiding schilderen of industriële lakverwerking op niveau 2 (doorstroom na niveau 1) of op de arbeidsmarkt (uitstroom na niveau 1).

Kleuradvies

De essentie van het keuzedeel Kleuradvies is dat de student een eenvoudig kleuradvies voor schilderwerk of wandbekleding op kan stellen en dat de student dit advies kan presenteren. Dit keuzedeel biedt studenten de mogelijkheid om kennis te maken met het onderwerp Kleuradvies, waardoor ze binnen hun vakgebied breder inzetbaar worden.

Kleuradvies

De essentie van het keuzedeel Kleuradvies is dat de student een eenvoudig kleuradvies voor schilderwerk of wandbekleding op kan stellen en dat de student dit advies kan presenteren. Dit keuzedeel biedt studenten de mogelijkheid om kennis te maken met het onderwerp Kleuradvies, waardoor ze binnen hun vakgebied breder inzetbaar worden.

Voorbereiding op niveau 2 Schilder

De deelnemer verdiept en verbreedt zijn vaardigheden en kennis op het gebied van Schilderen en onderhoud. Op deze wijze wordt de aansluiting met niveau 2 makkelijker gemaakt. De deelnemer leert de basis van die onderdelen die in niveau 2 aan de orde komen. Het zwaartepunt ligt op de vaardigheden. De onderliggende kennis is noodzakelijk om de vaardigheden goed uit te kunnen voeren. Uit het examen blijkt of de student de kennis in voldoende mate beheerst om de vereiste vaardigheden goed te kunnen uitvoeren.

Organiseren en uitvoeren van toolbox-meetings

De essentie van het keuzedeel K0564 Organiseren en uitvoeren van toolbox-meetings is dat de student in staat is om een toolbox-meeting te organiseren en uit te voeren, waarbij hij de risico’s rondom het project bespreekt. Om dit te kunnen uitvoeren is het van belang dat een student zich realiseert dat het niet gaat om een verplicht gebeuren, maar dat de bedoeling van de toolbox is dat het belang wordt ingezien voor het individu en het team om veilig te werken. Dat is een ontwikkeling die ingezet wordt. Die ontwikkeling wordt zichtbaar in de gemaakte opdrachten (deze zijn opgenomen in het portfolio) en de aanwezigheid bij de workshops en de lessen. Het examen bestaat daarom uit een portfolio met daarin alle opdrachten en de presentie. De eindopdracht – het voorbereiden van de toolbox-meeting – maakt deel uit van het portfolio. De uitvoering van de toolbox-meeting en de reflectie worden beoordeeld middels het beoordelingsformulier

Schoonmaak en Glazenwassen

(Ambulant) objectleider

Het examen voor de (Ambulant) objectleider bestaat uit een Proeve van Bekwaamheid waarin zowel de schoonmaakwerkzaamheden als de organisatorisch leidinggevende taken zijn opgenomen. Daarnaast is er een mondelinge kennismeting.

Opleidingscode 25031

Meewerkend leidinggevende algemeen schoonmaakonderhoud

De meewerkend leidinggevende richt zich op schoonmaakonderhoud in de breedste zin van het woord. Hij werkt op verschillende locaties. De meewerkend leidinggevende is voor een klein deel van zijn taak operationeel leidinggevende. Hij stuurt daarbij het team aan, gaat adequaat om met klachten. De operationeel leidinggevende is de spil van het schoonmaakbedrijf op het object. De meewerkend leidinggevende moet zich houden aan bedrijfsrichtlijnen en normen en richtlijnen op het gebied van Arbo, milieu en veiligheid en straalt dit ook uit naar zijn medewerkers.

Opleidingscode 25033

Schoonmaker in verschillende omgevingen

De Schoonmaker in verschillende omgevingen richt zich op schoonmaakonderhoud in de breedste zin van het woord: schoonmaak in bijvoorbeeld kantoren, scholen en kinderdagverblijven. De medewerker in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche werkt op wisselende locaties, zowel in teamverband als individueel. Hij heeft hierbij te maken met verschillende gebruikers van de panden. De schoonmaker moet zich houden aan de bedrijfsrichtlijnen en normen en richtlijnen op het gebied van Arbo, milieu en veiligheid. De Schoonmaker werkt veelal in teamverband, en heeft te maken met gebvruikers van het pand, en moet daarom goed kunnen samenwerken en communiceren.

Opleidingscode 25034